Już trzeci rok będę wprowadzać projekt „Przedszkole bez zabawek” w grupie przedszkolaków (tutaj można zobaczyć film z przeprowadzone projektu roku 2015/2016 http://zielonalodeczka30.pl/2016/03/11/projekt-przedszkole-bez-zabawek-w-krainie-wyobrazni/ ). Wtedy projekt trwał dwa tygodnie. Tym razem zamierzam czas trwania projektu wydłużyć do miesiąca.
Jakie korzyści daje projekt „Przedszkole bez zabawek”
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności
- rozwijanie szacunku do zabawek kupionych ( dzieci często niszczą zabawki bo nie zdają sobie sprawy ile taka zabawka kosztuje i ile czasu zajmuje wykonanie danej zabawki)
- pokonanie nudy – często dzieci nie wiedzą czym mają się bawić bo zabawek jest za dużo
- rozwijanie sprawności manualnych
- dzieci stają się bardziej twórcze
- odkrywanie nowych zdolności
- poczucie sprawstwa
- rozwijanie umiejętności współpracy
Jedyną wadą projektu jest bałagan 🙂
Jestem zwolenniczką minimalizmu jeśli chodzi o ilość zabawek które posiadają dzieci. Uważam, że większa ilość zabawek powoduje, że dzieci nie wiedzą czym mają się bawić.
Jak wprowadzenie projektu wygląda w praktyce?
- Należy poinformować rodziców – wyjaśnić jakie korzyści płyną z tego typu działań.
- Rozmowa z dziećmi, że będziemy wprowadzać taki projekt.
- Zbiórka materiałów z których będziemy tworzyć nowe zabawki, czyli pudełka, pudełeczka, rolki papierowe, taśmy, kleje, korki, włóczki, kartony, kawałki materiałów itp.
- Zachęcenie rodziców do współpracy – zadanie dodatkowe dla rodziców i dzieci zanim rozpocznie się projekt – własnoręcznie wykonanie zabawki w domu i przyniesienie jej do przedszkola.
- Przygotowanie scenariuszy kreatywnych zajęć na czas trwania projektu.
- Na czas trwania projektu usuwamy również kolorowanki, które moim zdaniem wcale nie rozwijają wyobraźni, a wręcz ją niszczą.
Przykładowa tematyka zajęć podczas tygodnia bez zabawek:
- Przedszkolny recykling – co to jest recykling? – jako wprowadzenie uczymy dzieci segregacji i czym jest recykling
- Masy plastyczne z domowych produktów – http://mamanauczycielka.pl/2018/01/10/zabawy-sensoryczne-z-domowych-produktow-diy/
- Gry planszowe – http://mamanauczycielka.pl/2018/06/03/przedszkole-bez-zabawek-gry-planszowe-diy/
- Tkamy i szyjemy – http://mamanauczycielka.pl/2018/06/03/przedszkole-bez-zabawek-szyjemy/
- Przedszkole instrumenty muzyczne – http://mamanauczycielka.pl/2018/04/09/przedszkole-bez-zabawek-instrumenty-muzyczne/
Czemu Pani uważa, że kolorowanki niszczą kreatywność?
Dlatego, że dziecko koloruje konkretny obszar, gotowy szablon nie tworzy czegoś nowego. Nie rozwija swojej wyobraźni. Dzieci często wolą kolorować niż narysować coś samemu bo nie zawsze wszytko wychodzi im od razu szybko się zniechęcają poddają się gdy coś im nie wychodzi.